2012-01-18

Andra äter för att leva-Jag lever för att äta

Jag är otroligt trött på att vara sjuk. jag måste nog ha världens mest sämsta imunförsvar! Jag blir sjuk hela tiden, alltid, mycket, ofta! Det är ju inte sådär jättemycket jag kan göra åt det...möjligen motionera mera, äta nyttigare, sova längre och vara ute i naturen.

 Men seriöst...

  • Dagens ungdomar sätter fan inte på sig gummistövlarna och går ut i skogen och plockar svamp när de kommer hem från en jobbig skoldag! Möjligen nån gång om året (när man möts av mormors sorgsna blick över att hon kommer gå ensam ute i skogen och vill ha sällskap!) Då åker gummistövlarna och ett ditklistrat leende på, men det är sällan ska jag säga!

  • När du är helt slutkörd efter veckan och allt du längtar efter är att slänga dig i soffan, vräka i dig massa godis och somna till en film. Istället drar du dig till gymmet och plågar dig på löpbandet en timma! Aldig!

  • Du ska gå på stan en lördag med dina vänner och ni bestämmer er för att inte käka på donken idag, istället gör ni iordning varsin macka och en flaska vatten och planerar att sitta på en parkbänk och äta. Åh så mysigt!
         Eller inte...! Självklart försover man sig, duschar extra länge och fastnar vid ett avsnitt
         Top Model så man glömmer bort att göra iordning den där jäkla mackan!
         ...Så sitter vi hela bunten på doken tillslut ändå.

Möjligen är dessa saker drömcsenarion som man gärna skulle vilja uppnå, men let´s face it, ingen gör detta på allvar!

Om vi nu orkar ta oss till gymmet så sitter vi där, trötta efter veckan, på en motionscykel och drömmer om den där perfekta kroppen alla vill ha. Smalare ben, tajtare lår, mindre mage, bort med dubbelhakan. Ingen bryr sig om man väger ett kilo mer än de andra eller om man får veck på magen när man sitter ner! (vilket alla får, så det där är bara trams!)

När vi kommer hem från gymmet och känner oss lagom stolta och duktiga för att vi idag orkade lyfta 2 kilo mer än vanligt så går man det första man gör till köket, tänker att man ska vara duktig och inte förstöra de skillnader man lyckats åstadkomma på gymmet. Greppar en banan och känner sig nöjd så.
Efter ett tag skiter man i sina mål, för "jag har faktiskt tränat idag så jag får trycka i mig vafan jag vill!", går tillbaka till köket och samlar på sig både det ena och det andra. Efteråt ångrar man sig och dagen efter sitter man på den där jäkla spinning-cykeln igen.

Det jag försöker säga är inte att ni ska strunta i att träna eller sträva efter era mål, ni ska såklart göra det om ni mår bra av det.

Men jag ser det såhär:

  • Vi lever bara en gång
  • Jag tänker äta vafan jag vill
  • Jag bryr mig inte om hur många kalorier en hamburgare innehåller
  • Lite hull på kroppen är snyggt
  • De flesta killar vill ha något att ta på, inte bara skinn och ben
  • Det är sexigt med tjejer som äter mycket
  • Jag bryr mig inte om det där extra lagret på magen, ingen ser det ändå!
  • Man får mindre hår på kroppen när man inte är megasmal
  • Man får mer kurvor och det är snyggt
  • Jag sparar tid på att inte räkna kalorier
  • Man mår bra av att ta en fika på stan ibland
  • En kopp choklad mer eller mindre spelar ingen roll
  • Man blir på bra humör när man är mätt
 Många går och småäter ibland, för att de tror att det inte ska märkas, och det gör det kanske inte heller, men ett tips från mig till er:

Är du sugen på någonting, t.ex. en stor kanelbulle när du är och fikar.
Ta kanelbullen och stor kopp te och känn dig nöjd med att du fick det du ville ha.

Istället för som de flesta gör:

De tar en liten kaka och en liten kopp te istället, fast de egentligen hellre ville ha bullen. Detta gör att du inte blir helt tillfredställd, så antagligen kommer du tillbaka imorgon och äter bullen då.

När man ändå ska äta något onyttigt, så är det bäst att äta det som man vill ha, annars äter man ju det tillslut ändå.
Så brukar jag göra iaf. Om jag vill ha en riktigt stor, fet chokladkaka så tar jag en riktigt stor, fet chokladkaka! Jag tar ju inte en liten kolakaka istället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar